5 x eettips voor in het begin van je zwangerschap

5 x eettips voor in het begin van je zwangerschap

Dit artikel schreef ik aan het begin van mijn zwangerschap en ondertussen ben ik vandaag alweer 35 weken zwanger. Jep het cliché is waar, de tijd VLIEGT voorbij maar ik geniet er met volle teugen van. Het grappige is dat ik na een aantal weken (zeg zeven weken) al een buikje begon te zien, maar stiekem kan dit natuurlijk helemaal nog niet. Of toch wel..? Het schijnt dat je darmen een beetje in de war kunnen raken van de nieuwe hormonen in je lichaam en dit kan een opgeblazen buik als gevolg hebben. Nu heb ik al best gevoelige darmen van mezelf dus het leek toen oprecht alsof ik al twee of drie maanden zwanger was, haha! Gelukkig was daar iets tegen te doen. Psylliumvezels, mijn rots in de branding en redder in nood. Hieronder vertel ik je er meer over én geef ik je nog vier andere eettips voor in het begin van je zwangerschap.

1. Psylliumvezels (mijn redding)

Dit product was mijn redding, want mijn darmen waren he-le-maal verstopt. Met een beetje geluk kon ik om de drie dagen naar de wc. Na wat onderzoek kwam ik uit bij psyliumvezels. Deze vezels stimuleren je darmwerking en maken je ontlasting soepel. Ik kocht een pot, nam elke ochtend een eetlepel van deze vezels in voor mijn ontbijt (in combinatie met drie eetlepels water) en na drie dagen had ik nergens last meer van. OMG YAY! Ik gebruik de biologische psylliumvezels van Mattisson, maar je hebt ze in alle soorten en maten. Het is verkrijgbaar in de grotere supermarkt en ander online of bij een natuurwinkel.

2. Nostalgie.. een beschuitje met Nutella!

Ik was gezegend met minimale ochtendmisselijkheid aan het begin van mijn zwangerschap. En dan bedoel ik echt heeeeel minimaal. Ik had alleen soms na het opstaan een wat weeïg gevoel. Een beetje alsof je wagenziek bent. Ik hoefde niet over te geven, maar licht misselijk was ik wel. Ik at op dat soort momenten eerst een beschuitje met een dun laagje Nutella in bed voordat ik opstond en dat hielp per-fect. Ik ben een redelijk grote eter, maar in deze periode vond ik het fijner om vaker kleine beetjes te eten, zoals een banaantje tussendoor of een cracker met licht beleg.

3. Broccoli

Je hoort vaak dat je lichaam je onbewust aangeeft waar ze behoefte aan heeft. Zo had ik ineens héél veel zin in broccoli. Ik kon het wel blijven eten, haha. En nog steeds! Ik las vervolgens in mijn app (tip: de app van Ouders Van Nu!) dat broccoli een waardevolle bron van foliumzuur is en dat het een goede groente is om te eten in de eerste weken. Broccoli it is then :D Ik eet als avondeten bijvoorbeeld vaak deze bowl met quinoa, gegrilde broccoli en tahini dressing.

Quinoa bowl met gegrilde broccoli en tahini, Beaufood lunch, Gezonde lunch recepten, Lunchen zonder brood, Gezonde foodblogs, Gezonde dressings, Vegetarische salades

4. Mama vitamines

Op het moment dat Mike en ik besloten ‘ervoor te gaan’ begon ik met het slikken van extra foliumzuur, oftewel vitamine B11. Foliumzuur ondersteunt de groei van je baby in de eerste weken na de bevruchting en verkleint de kans op een aangeboren afwijking. Foliumzuur komt van nature voor in verse groenten, fruit, vlees en zuivel dus in principe krijg je er genoeg van binnen. Toch wordt aangeraden om extra foliumzuur te slikken wanneer je zwanger wilt worden, omdat deze vitamine een hele belangrijke rol speelt in de ontwikkeling van je ongeboren kindje. Denk aan de vorming van het centrale zenuwstelsel van je kleintje en de vorming van de placenta. Toen ik eenmaal wist dat ik zwanger was ben ik overgegaan naar complete mama vitamines. Deze bevatten een complete mix van alle essentiële vitamines en mineralen voor mommy’s to be. Mijn tip: de supplementen van het merk Laveen. Deze vega capsules zijn gemaakt op basis van biologisch melkpoeder en bevatten geen chemische stoffen, suiker, smaakversterkers, geur en kleurstoffen of conserveringsmiddelen!

5. Water water water

Water is voor iedereen goed, zwanger of niet. Maar juist wanneer je last hebt van een opgeblazen gevoel of onrustige darmen is water extra belangrijk. Ik drink minimaal drie liter per dag. Het is goed voor je darmen, goed voor je huid, vochthuishouding en voor het afvoeren van afvalstoffen. Kortom: water is fantastisch. Persoonlijk ben ik altijd al een waterdrinker geweest, maar mocht je dit een beetje saai vinden dan kun je natuurlijk altijd een scheutje siroop of vers fruit toevoegen voor een smaakje.

5 x eettips voor in het begin van je zwangerschap

Ik hoop dat je wat heb aan deze (eet)tips. Heb jij nog andere tips tegen obstipatie of zwangerschapsmisselijkheid? Let me know in een reactie hieronder! :)

Print Friendly, PDF & Email
1 Comment
  1. Wat goed dat je zo kan genieten van gezond eten en ook van Broccoli haha dat hoor je dan weer niet vaak! Mijn moeder maakt hier altijd een rauwe salade van (met gebakken spekjes, azijn olijfolie, suiker een beetje zout, mosterd en wat pijnboompitten.. heerlijk!

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet getoond

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.