Gegrilde puntpaprika hummus

Gegrilde puntpaprika hummus, Gezonde hummus recepten, Lunchen zonder brood, Glutenvrije lunchrecepten, Gezonde foodblogs, Beaufood hummus

Vandaag heb ik weer een nieuw recept voor jullie voor heerlijke hummus van gegrilde puntpaprika. Ik vind de smaak van puntpaprika altijd net even iets lekkerder dan gewone paprika en samen met kikkererwten en sesampasta maak je er binnen een handomdraai super lekkere hummus van. Hummus is perfect als gezond brood (of cracker) beleg, maar ook als tussendoortje samen met groentesticks als wortel of komkommer.

Omdat mijn week er altijd anders uit ziet en ik daardoor nooit in kan schatten hoeveel boodschappen ik moet doen, komt het wel eens voor dat er bar weinig in mijn koelkast te vinden is. En dat voor zo’n kookfanaat als ik! Daarentegen ben ik wel weer super creatief met restjes en zo maakte ik afgelopen week een maaltijd met het laatste beetje van deze gegrilde paprika hummus, een vergeten aubergine, wat feta en pijnboompitjes. Het resultaat was zó lekker! Ik kon er nog net een foto van nemen dus het recept komt deze week nog online. Dus maak vooral een dubbele portie van deze hummus :)

 

Dit heb je nodig voor deze gegrilde paprika hummus

  • 400 gr kikkererwten – uit pot 
  • 2 punt paprika’s
  • 2 el tahin – sesampasta
  • teentje knoflook
  • scheutje olijfolie – zo’n 3 el 
  • snuf gemalen komijnzaad
  • sap van 1/4 citroen

 

Gegrilde puntpaprika hummus, Gezonde hummus recepten, Lunchen zonder brood, Glutenvrije lunchrecepten, Gezonde foodblogs, Beaufood hummus

 

Zo maak je het

Verwarm de oven voor op 200 graden. Halveer de paprika’s en leg ze met de binnenkant naar boven op de ovenplaat. Bestrooi met een snuf zeezout en komijnzaad. Gril de paprika’s zo’n 15 tot 20 minuutjes.

Spoel de kikkererwten af met koud water en bewaar twee eetlepels van het vocht.

Haal de paprika’s uit de oven en stop alle ingrediënten – inclusief het apart gehouden vocht van de kikkererwten – in je keukenmachine. Blend tot je een egaal geheel hebt. Dit kun je ook met een staafmixer doen wanneer je geen keukenmachine hebt.

Proef even en voeg naar smaak nog wat zout, citroensap of komijnzaad toe. Of een scheutje water als de hummus te dik is.

 

Bewaar de hummus in een schone, luchtdichte pot in de koelkast. Je kunt hem ongeveer een weekje bewaren. Serveer je de hummus als borrelhapje? Top hem dan af met een scheutje olijfolie en zonnebloem en pompoenpitten

 


Heb je dit recept gemaakt? Ik ben súper benieuwd naar wat je ervan vindt dus laat het mij vooral weten met een reactie hieronder, op Facebook of Instagram met de hashtag #beaufood
Print Friendly, PDF & Email
5 Comments

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet getoond

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.