Tuna sushi met linzen, komkommer en mierikswortel

Tuna sushi met linzen, komkommer en mierikswortel

Als echte sushi lover bestel ik niet alleen sushi, maar ga ik meestal zelf even helemaal los in de keuken. Voordeel is kakelverse sushi met alleen maar lievelings ingrediënten, het nadeel is dat je *&^%@ in de keuken staat. Maar GOED NIEUWS! Ik heb een super snel en über gezond sushi recept voor jullie.

De sushi die je besteld is helaas pindakaas verreweg van gezond. In de sushi rijst alleen al zit veel zout, suiker en soms ook mayo om het te laten plakken. Af en toe is dat helemaal niet erg, de kunst van gezond eten is om niet te streng voor jezelf te zijn. Maar na mijn workout van gister had ik onwijs veel zin in sushi en omdat het natuurlijk een beetje zonde is om na zoveel inspanning not so healthy food naar binnen te werken, maakte ik een gezonde variant. En een snelle want ik had honger :D

Deze sushi rollen heb je letterlijk binnen 10 minuten op tafel staan, fijn he? Ik verruilde de sushi rijst door proteïne en vezelrijke linzen en vulde de rollen met tonijn, komkommer en bleekselderij. De tonijn is smeuïg, de bleekselderij zorgt voor een knappertje en beide zitten ze vol goede voedingsstoffen. Go healthy sushi!

 

Onderstaand recept is voor een persoon. Als je honger hebt. Het zijn namelijk vier rolletjes en ik denk altijd dat ik er vier op kan maar meestal kom ik maar tot twee. Maar dat is helemaal niet erg want de rest kun je de volgende dag gewoon lekker meenemen als lunch.



Tuna sushi met linzen, komkommer en mierikswortel

 

Dit heb je nodig voor vier rolletjes

  • 310 gr linzen – kant en klaar, uit een potje dus. Je kunt ook zelf linzen koken, maar dan ben je langer bezig en ik had honger zoals ik al zei ;)
  • 160 gr tonijnstukken in water
  • 1/2 komkommer
  • 2 stengels bleekselderij
  • 4 nori vellen

Voor erbij

  • 1 el mierikswortel
  • klein bakje soja saus

 

Zo maak je het

Giet de linzen af en spoel ze schoon in een vergiet. Giet ook het water van de tonijn af. Spoel de komkommer en bleekselderij schoon en snijd ze in repen.

Leg een norivel op een snijplank en beleg 1/3 van het vel met linzen. Druk plat met de bolle kant van een lepel. Beleg het begin van het nori vel met komkommer, bleekselderij en sluit af met tonijn. Rol het vel zo strak mogelijk op en plat het uiteinde vast met een beetje water.

Maak een mes nat en snijd er stukjes van. Leg de sushi op een bord samen met mierikswortel en vul een kommetje met soja saus.

 

 

Omdat de linzen niet zo plakken als sushi rijst krijg je misschien niet super mooie stukjes de eerste keer, maar oefening baart kunst! Oh en ook lekker, een beetje ahornsiroop om in te dippen. Gekke combi misschien, maar ik ben gek op hartig gemixt met zoet

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet getoond

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.