Suikervrije mango chutney

Suikervrije mango chutney, Gezonde paasrecepten, Gezond broodbeleg, Beaufood recepten, Gezonde foodblogs, Suikervrije broodbeleg, Mango chutney zonder suiker

Ik spiek tijdens de lunch op kantoor altijd in de lunchbox van mijn lieve collega’s. Ik ben namelijk altijd benieuwd wat iedereen zoal eet. Zo at er vorige week iemand een mega lekkere wrap met geitenkaas, hummus en mango chutney. Ehh oke wauw, waarom ben ik niet op deze combi gekomen? Na het zelf maken van zachte geitenkaas ging ik dus maar eens aan de slag met een heerlijke mango chutney zonder drie kilo geraffineerde suiker. Waarom doen mensen überhaupt suiker in mango chutney, terwijl mango van zichzelf al heerlijk zoet is? Ik snap er niets van, een eetlepel rauwe honing is meer dan genoeg. Plus een scheutje appelazijn, vers geraspte gember.. Resultaat: mega lekkere mango chutney zonder geraffineerde suiker die fantastisch smaakt op een cracker met geitenkaas of als dipje bij een borrelplateau. Of als extra topping op deze hartige quiche met feta :D

Suikervrije mango chutney, Gezonde paasrecepten, Gezond broodbeleg, Beaufood recepten, Gezonde foodblogs, Suikervrije broodbeleg, Mango chutney zonder suiker

Suikervrije mango chutney, Gezonde paasrecepten, Gezond broodbeleg, Beaufood recepten, Gezonde foodblogs, Suikervrije broodbeleg, Mango chutney zonder suiker

Dit heb je nodig voor deze suikervrije mango chutney / 300 gram

  • 400 gr mango – vers of in blokjes gesneden uit de diepvries 
  • 120 gr appelazijn
  • 1 teentje knoflook
  • 1 kleine ui
  • 1 el honing
  • 1 el vers geraspte gember
  • 1 rode peper – of een halve als je een hele hete peper te pakken hebt 

 

Suikervrije mango chutney, Gezonde paasrecepten, Gezond broodbeleg, Beaufood recepten, Gezonde foodblogs, Suikervrije broodbeleg, Mango chutney zonder suiker

Zo maak je het

Snipper de ui heel fijn en pers de knoflook uit. Verhit een scheutje olie in een pan met dikke bodem (of gebruik een gewone pan met zo’n kookplaatje waardoor het geheel op heel zacht voor kan pruttelen) en fruit vijf minuten aan.

Rasp de gember en snijd de mango in kleine blokjes. Snijd ook de rode peper klein. Voeg dit samen met de appelazijn en honing toe aan de pan en laat het mengsel op laag vuur 45 minuten tot een uur zacht pruttelen.  Voeg een snuf zout toe en roer zo nu en dan de boel even om.

De chutney is klaar als hij de perfecte chutney consistentie heeft! Proef even en voeg naar smaak nog wat honing toe.

Je kunt de chutney vijf dagen bewaren in de koelkast.

Suikervrije mango chutney, Gezonde paasrecepten, Gezond broodbeleg, Beaufood recepten, Gezonde foodblogs, Suikervrije broodbeleg, Mango chutney zonder suiker

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet getoond

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.