Ontbijtbowl met quinoa en dadels

Ontbijtbowl met quinoa en dadels, Gezonde ontbijtjes, Ontbijten zonder brood, Gezonde foodblogs, Beaufood ontbijt, Quinoa ontbijt, Glutenvrij ontbijten

Een klein beetje regen en ik heb ’s ochtends meteen weer trek in warme ontbijtjes. Havermout gekookt in plantaardige melk blijft een favoriet in de ochtend, maar ik varieerde deze week eens met quinoa. Ook quinoa kun je namelijk super lekker bereiden in melk. In mijn geval amandelmelk maar je kunt hiervoor ook haver, rijst of gewone melk gebruiken. Quinoa zit vol eiwitten en vezels en is daarom een perfecte start van je dag. Maak je ontbijtbowl af met banaan, dadels en voeg naar smaak een halve theelepel vanille extract toe.  Ik vond laatst in de supermarkt een schattig flesje vanille extract. Ik schrok mezelf bij de kassa een hoedje want het schattige flesje kost €8,- voor 60 ml. Al met al was het mijn geld zeker waard. Het verschil tussen vanille extract en essence is namelijk dat het extract een pure vorm van vanille is en dat vanille essence wordt gemaakt van niet natuurlijke vanille. Het is dus wat duurder maar je proeft direct het verschil met nep vanille. Je weet wel, die goedkopere mini flesjes die je bij de bakspullen vindt. Anyhow, ik vind het een echte toevoeging in dit recept, maar als je geen zin hebt om geld uit te geven aan vanille extract kun je bijvoorbeeld ook ahornsiroop of kokosbloesemsuiker gebruiken :D

Ontbijtbowl met quinoa en dadels, Gezonde ontbijtjes, Ontbijten zonder brood, Gezonde foodblogs, Beaufood ontbijt, Quinoa ontbijt, Glutenvrij ontbijten

Ontbijtbowl met quinoa en dadels, Gezonde ontbijtjes, Ontbijten zonder brood, Gezonde foodblogs, Beaufood ontbijt, Quinoa ontbijt, Glutenvrij ontbijten

Dit heb je nodig voor deze ontbijtbowl met quinoa en dadels / 1 persoon

  • 75 gr quinoa
  • 150 ml havermelk – of een ander soort melk
  • 1/2 banaan
  • 2 dadels
  • snuf kurkuma
  • snuf kaneel
  • 1/2 tl vanille extract
  • optioneel: 3 el gepofte quinoa

 

Zo maak je het

Kook de quinoa in 15 minuten gaar in een pannetje met havermelk en 75 ml water. Blijf regelmatig roeren. Voeg het vanille extract toe.

Snijd ondertussen de dadels klein en de banaan in plakjes.

Voeg in de laatste minuten een snuf kurkuma en kaneel toe aan de quinoa. Sluit af met plakjes banaan, stukjes dadel en eventueel gepofte quinoa.

Genieten maar!

Ontbijtbowl met quinoa en dadels, Gezonde ontbijtjes, Ontbijten zonder brood, Gezonde foodblogs, Beaufood ontbijt, Quinoa ontbijt, Glutenvrij ontbijten

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet getoond

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.