Kikkererwtenbroodje met rozemarijn + lesje over koolhydraten

Kikkererwtenbroodje met rozemarijn + lesje over koolhydraten

Een tijdje geleden ging ik aan de slag met een broodje van kikkererwtenmeel voor op een gezonde borrelplank. Ik was op zoek naar een vervanger voor stokbrood of toastjes en flanste een simpel deegje in elkaar van kikkererwtenmeel, olijfolie en water. Jullie vroegen massaal om het recept van het broodje, maar aangezien ik nog niet helemaal tevreden was over de smaak en de structuur (hij was een beetje droog) maakte ik ze nog een keer om jullie het perfecte recept te kunnen geven. Wat bleek nu? Ik was eigenlijk gewoon een soort socca aan het maken! Ook wel farinata genoemd.

Socca is populair als streetfood in het Franse Nice en is niets meer dan een knapperige dikke pannenkoek van erwtenmeel. Je kunt er van alles mee. Serveer het als dipbrood met homemade pesto, gebruik het als gezonde pizzabodem of eet er een als lunch met hummusen geroosterde pijnboompitten

Even terug naar jullie reacties op de broodjes. Ik vind het fijn dat jullie brood niet als ongezond product zien. Doordat een tijd geleden iedereen massaal de gezonde weg insloeg kreeg brood naar mijn mening onterecht een ongezonde stempel. Van brood word je dik. Maar is dat wel zo? Is het beter om brood te skippen wanneer je kiest voor een gezonde lifestyle? Om antwoord te krijgen op deze vragen woonde ik het I Love Carbs event bij, waarbij Prof. dr. ir. Frans Kok (ja ja) een masterclass over brood en koolhydraten gaf. Ontzettend leerzaam en fijn om wat feiten rondom koolhydraten op een rijtje te krijgen. Frans Kok is hoofd Humane Voeding en hoogleraar Voeding en Gezondheid aan de Universiteit Wageningen. In zijn onderzoek richt Kok zich op voeding en ziektepreventie, eetgewoonten en overgewicht. Op dit gebied schreef hij meer dan 300 wetenschappelijke papers. Poeh!

Kikkererwtenbroodje met rozemarijn + lesje over koolhydraten
Kikkererwtenbroodje met rozemarijn + lesje over koolhydraten

Kikkererwtenbroodje met rozemarijn + lesje over koolhydraten

Een koolhydraatarm dieet? Daar wordt ons lichaam niet gelukkig van..

Een koolhydraatarm dieet is bijna onmogelijk. Koolhydraten vind je in groenten, brood, pasta, rijst, suiker en ga zo maar door. Samengevat vallen onder de koolhydraten suikers, zetmeel en formeel ook vezels. Je voelt hem misschien al aankomen, het is simpelweg een kwestie van het kiezen van de juiste koolhydraten voor je lichaam. Koolhydraten worden omgezet in glucose en leveren brandstof die door ons lichaam wordt omgezet in energie. Onze hersenen en rode bloedcellen kunnen  feitelijk niet zonder glucose dus een koolhydraatarm dieet? Daar wordt ons lichaam niet gelukkig van. De gezondheidsraad adviseert een volwassen persoon om 40 tot 70% van de calorie-inname per dag uit koolhydraten te laten bestaan. Bijvoorbeeld peulvruchten, groenten, fruit en volkoren producten zoals volkorenbrood, volkorenpasta of zilvervliesrijst. Kies dus voor koolhydraatbronnen die ook andere voedingsstoffen bevatten zoals, vezels vitaminen en mineralen

De vraag ‘word je dik van brood?’ kun je dus niet met een simpele ja of nee beantwoorden. Het antwoord is je wordt dik van teveel calorieen. Ook is het beter om de juiste koolhydraten te kiezen. Liever een volkoren boterham met rucola, geitenkaas en homemade groentespread dan een witte boterham met chocoladepasta met de lunch. Een bord pasta op zijn tijd? Hartstikke lekker. Ga dan voor volkoren pasta en maak daar zelf een tomatensaus bij van verse groenten. Blijf in de range van 40 tot 70 % aan de juiste koolhydraten, dan word je er niet dik van. Je wordt er pas dik van wanneer je er teveel van eet en dan met name de bewerkte koolhydraten als snoep, frisdrank en (helaas ;) ) alcohol. Wil jij een gezond eetpatroon? Vermijd dan zoveel mogelijk bewerkte producten zoals snoep, cake en koek (met toegevoegd suiker) en kies voor koolhydraatbronnen met veel voedingsvezels zoals volkoren brood, pasta en rijst.

Kikkererwtenbroodje met rozemarijn + lesje over koolhydraten
Kikkererwtenbroodje met rozemarijn + lesje over koolhydraten

Kikkererwtenbroodje met rozemarijn + lesje over koolhydraten

Afijn, terug naar het kikkererwtenbrood. Ik kwam enthousiast terug van het I Love Carbs event en ging aan de slag met dit gezonde broodje. Dit is het basisrecept waarmee je zelf alle kanten op kunt. Snijd hem in puntjes voor bij de borrel en dip hem bijvoorbeeld in deze zoete aardappelspread. Of eet een stuk als lunch met een plak geitenkaas erop en pittige rucola. Jum!

Dit heb je nodig voor dit kikkererwtenbroodje met rozemarijn

  • 150 gr kikkererwtenmeel
  • 150 ml water
  • 2 el olijfolie + 1 voor in de pan
  • snuf zeezout
  • 2 takjes rozemarijn

 

Kikkererwtenbroodje met rozemarijn + lesje over koolhydraten

Kikkererwtenbroodje met rozemarijn + lesje over koolhydraten

Kikkererwtenbroodje met rozemarijn + lesje over koolhydraten

Zo maak je het

Doe het kikkererwtenmeel met het water, olijfolie en een snuf zout in een kom. Meng dit door elkaar met een garde. Laat het beslag een half uurtje staan zodat het wat indikt.

Ris de blaasjes van de takjes rozemarijn en schep dit door het beslag. Verhit een eetlepel olie in een koekenpan en schep het beslag in een kleine koekenpan (20 cm).

Bak het brood op laag vuur 4 tot 5 minuten aan een kant. Wip het brood daarna voorzichtig omhoog met een spatel om te kijken of de onderkant gaar is. Is hij mooi goudbruin? Leg dan een bord op de pan en keer het broodje om. Het brood is nogal breekbaar dus vandaar dat je hem beter kunt omdraaien met behulp van een bord in plaats van een spatel. Bak het broodje in 3 tot 4 minuten aan de andere kant.

Serveer het brood direct. Je kunt het in kleine repen of punten snijden en serveren met aioli, een lekkere groene pesto of hummus!

Kikkererwtenbroodje met rozemarijn + lesje over koolhydraten

Kikkererwtenbroodje met rozemarijn + lesje over koolhydraten

Bo

Bo / 28 / Wonend in het gezellige Utrecht / Liefde voor gezond eten, lekker koken en wijn / You don't have to cook fancy or complicated masterpieces, just good food from fresh ingredients.

2 Comments
  1. Hey Bo, Vanavond heb ik dan eindelijk dit lekkere broodje gemaakt voor mij een salade. De smaak is goed (heb er wat extra chilipeper aan toegevoegd), maar hoe kan je precies zien dat het kikkererwtenmeel gaar is? Had namelijk het idee dat het nog wel iets langer had gemoeten, maar dan had ik een zwart broodje gehad haha. Zag er nog een beetje nat/kleffig uit van binnen.
    Heb ik het vuur dan toch iets te hoog gehad ondank dat ik het 5 minuten per kant gebakken heb? Dus langer bakken op een lager vuur?
    Ga het zeker nog een keer maken :-) Groetjes Laurien

    1. Hoi Laurien, je kunt het broodje inderdaad dan iets langer bakken op (heel) laag vuur. Misschien was jouw broodje iets dikker en had hij wat langer de tijd nodig om gaar te worden aan de binnenkant. Ik controleer hem altijd even door er licht op te drukken. Als hij stevig aanvoelt is hij klaar! Liefs, Bo

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet getoond

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.