Gnocchi met geroosterde pompoen, ricotta en kruidenolie

Gnocchi met geroosterde pompoen, ricotta en kruidenolie, Gezonde avondmaaltijden, Gezond avondeten, Beaufood recepten, Originele pompoen recepten, Gezonde foodblogs, Vegetarisch avondeten

Mijn allereerste pompoen recept van het jaar is een feit :D God, wat houd ik van de herfst. Minus de regen dan. De kaarsjes mogen weer aan binnen en niemand kijkt meer vreemd of van een kop warme chocomelk en herfstige gerechten. De wereld kleurt weer oranje en we mogen weer ongegeneerd een hele zondag lang Netflixen op de bank. Eerlijk, dat is toch altijd een beetje zonde wanneer het buiten dertig graden is. Anyhow! Pompoen dus. Ik maakte een heeeeule lekkere én gezonde avondmaaltijd met gebakken gnocchi, romige ricotta en kruidig geroosterde pompoen. Wist je dat je van een oranje pompoen de schil gewoon kunt eten? Handig, want dan hoef je hem niet eerst te schillen. Dit gerecht maak je af met een eenvoudige kruidenolie gemaakt van olijfolie en salie. Die olie geeft nét even dat extra smaakje af. Heb je wat over? De verse kruidenolie is ook heerlijk door een salade!

Gnocchi met geroosterde pompoen, ricotta en kruidenolie, Gezonde avondmaaltijden, Gezond avondeten, Beaufood recepten, Originele pompoen recepten, Gezonde foodblogs, Vegetarisch avondeten

Gnocchi met geroosterde pompoen, ricotta en kruidenolie, Gezonde avondmaaltijden, Gezond avondeten, Beaufood recepten, Originele pompoen recepten, Gezonde foodblogs, Vegetarisch avondeten

Dit heb je nodig voor deze gnocchi met geroosterde pompoen, ricotta en kruidenolie / 2 personen

  • een kleine oranje bio pompoen – van zo’n 600 gr
  • 400 gr gnocchi – liever zelf gnocchi maken? Hier vind je mijn recept voor glutenvrije zoete aardappel gnocchi.
  • 1/2 tl paprikapoeder
  • 1/2 tl kaneel
  • flinke scheut olijfolie
  • twee flinke handen veldsla

Voor de kruidenolie

  • 50 ml extra vierge olijfolie
  • klein handje verse salieblaadjes – zo’n 5 gr
  • 1 tl appelazijn

 

Gnocchi met geroosterde pompoen, ricotta en kruidenolie, Gezonde avondmaaltijden, Gezond avondeten, Beaufood recepten, Originele pompoen recepten, Gezonde foodblogs, Vegetarisch avondeten

Zo maak je het

Verwarm de oven voor op 200 graden.

Halveer de oranje pompoen en verwijder de pompoenpitten. Je kunt de pompoenpitten eventueel schoonspoelen en ze daarna roosteren. Snijd de pompoen in dikke repen en verzamel ze in een grote kom. Voeg een scheut olijfolie, peper, zout, paprikapoeder en kaneel toe. Hussel de repen pompoen door de kruidige olie en verdeel alles over een met bakpapier beklede bakplaat.

Rooster de pompoen 25 minuten in het midden van de oven.

Maak ondertussen de kruidenolie door de salie te pureren samen met de olijfolie en appelazijn.

Kook de gnocchi volgens de gebruiksaanwijzing. Verhit ondertussen een scheutje olijfolie in een koekenpan, giet de gnocchi af en bak ze kort aan beide kanten goudbruin. Voeg naar smaak een snuf peper en zout toe.

Verdeel de gnocchi over twee borden en sluit af met de geroosterde pompoen, ricotta, walnoten, kruidenolie en veldsla.

Gnocchi met geroosterde pompoen, ricotta en kruidenolie, Gezonde avondmaaltijden, Gezond avondeten, Beaufood recepten, Originele pompoen recepten, Gezonde foodblogs, Vegetarisch avondeten

1 Comment

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet getoond

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.