Glutenvrije zoete aardappel gnocchi

Glutenvrije zoete aardappel gnocchi

Gnocchi is een gerecht dat ik al heeeel lang op mijn to make lijstje heb staan. Het zijn kleine deegkussentjes gemaakt van aardappel en meel en het is eenvoudig klaar te maken. Ik zou mezelf niet zijn als ik niet een beetje aan het recept zou sleutelen dus verving ik de gewone pieper door zoete aardappel en het gewone meel door een glutenvrije variant.  Gnocchi maken is totaal niet moeilijk maar het wel even wat tijd. En plakkerige handen. Allemaal de moeite waard, promise! Het is echt waanzinnig lekker en je kunt het met van alles combineren. Je kunt de gnocchi koken, bakken, wokken en net zoals gewone zoete aardappel heerlijk in combinatie met geitenkaas, balsamico, avocado, gebakken paddestoelen, gerookte zalm..

Omdat je het gerecht niet even een twee drie op tafel zet – dit komt door de zoete aardappel die je eerst een half uurtje moet poffen in de oven – maak ik altijd dubbel zoveel. Ik bewaar de overgebleven porties in de vriezer en daardoor heb ik altijd een healthy maaltijd bij de hand wanneer ik niet zoveel tijd heb.

 

Dit heb je nodig voor deze glutenvrije zoete aardappel gnocchi / 2 personen

  • 2 kleine zoete aardappels – bij elkaar zo’n 350 gram
  • 1 ei
  • 180 tot 200 gr glutenvrij meel
  • snuf peper & zout

 

Glutenvrije zoete aardappel gnocchi

Zo maak je het

Verhit de oven op 200 graden. Was de zoete aardappels, prik er gaatjes in en wikkel ze in zilverfolie. Pof ze in 30 tot 45 minuten zacht in de oven.

Laat de aardappels afkoelen en verwijder het velletje. Stamp of pureer de aardappelen en roer het ei erdoorheen.

Voeg nu 150 gram van het meel toe kneed het met een lepel door de aardappelen. Het kan ook met je handen maar met een lepel voorkom je super sticky fingers. Voeg daarna beetje bij beetje het overige meel toe tot je een samenhangend deeg hebt. Het deeg mag licht plakkerig zijn en het meel hoeft niet helemaal op.

Wrijf je handen in met het laatste beetje meel en vorm vier ballen. Rol elke bal uit tot een reep en snijd er met een mes kleine blokjes van. Voeg gewoon wat meel toe als het te plakkerig wordt. Druk elk blokje plat met een kleine vork en leg aan de kant. Ga door tot je van alle repen gnocchi’s hebt gemaakt.

Breng een pan met water en zout aan de kook en kook de gnocchi in porties gaar. Ze zijn klaar als ze boven komen drijven, na zo’n een of twee minuten.

Je kunt de gnocchi nu opeten, of krokant bakken in wat kokosolie, wokken met andere ingrediënten of in porties invriezen voor een andere keer.

Ik at bakte mijn portie krokant en schonk er een beetje balsamico overheen, een snuf peper, verse peterselie en oude geitenkaas. Jammie!

Glutenvrije zoete aardappel gnocchi

 

Print Friendly, PDF & Email
3 Comments
  1. Klinkt heerlijk! Ik kan alleen nergens glutenvrij meel vinden.. heb je andere meelsuggesties zoals spelt of havermeel bv waarmee ik het zou kunnen maken?

    Alvast bedankt :)

    1. Hoi Dorine, glutenvrij meel is gewoon verkrijgbaar bij de Appie maar je kunt ook gewoon normaal meel gebruiken. Havermeel zou ik niet gebruiken omdat de ze dan een beetje te taai worden is mijn ervaring. Spelt heb ik nog nooit geprobeerd!:) Liefs en eet smakelijk!

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet getoond

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.