Geroosterde prei uit de oven met burrata

Geroosterde prei uit de oven met burrata. Echt wauw, wát een een lekker gerecht is dit. Grappig, ik eet eigenlijk bijzonder weinig prei. Als ik ze zie liggen in het schap denk ik nooit ‘zo, vanavond eten we lekker prei!’. Ik weet gewoon nooit zo goed wat voor lekkers ik ermee kan maken. Anders dan groentesoep of nasi. Tot, lieve mensen, ik geroosterde prei uit de oven at. Op een bedje van romige burrata, met gebakken oesterzwammen, peterselie en een scheut goede olijfolie.

Geroosterde prei uit de oven met burrata

Geroosterde prei uit de oven met burrata

Geroosterde prei en romige burrata

Alle lof voor dit recept gaat naar Yvette van Boven. Deze vrouw kan zó heerlijk koken en schrijven. Het idee voor dit recept met geroosterde prei en oesterzwammen komt uit haar nieuwste kookboek, Home Made Basics. “Makkelijke recepten voor elke dag die echt iedereen kan maken’, aldus Yvette. En dat klopt als een bus want ik blijf maar koken uit dit boek. Zo heb ik haar geroosterde prei al drie keer gemaakt. Ik gaf er mijn eigen draai aan door romige burrata te gebruiken in plaats van verse stracciatella en er gehakte hazelnoten en (krokant gebakken) peterselie overheen te strooien. Lang verhaal kort: dit gerecht is echt ge-wel-dig lekker. Rauwe prei is nogal scherp, maar als je ‘m roostert in de oven krijgt hij een heerlijk zachtzoete smaak. Beetje zeezout en olijfolie erover en niets meer aan doen. Dit recept staat in het boek als voor- of bijgerecht. Wij aten deze geroosterde prei met burrata en oesterzwam als avondeten met gegrilde kippendij erop!

Yvette haar kookboek is echt een must have in de keuken en ik raad dit boek iedereen aan. Het staat bomvol makkelijke en toch originele recepten, zonder eindeloze ingrediëntenlijstjes. En met heeel veel groenten. Tipje dus! Home Made Basics van Yvette van Boven is te koop voor €39,99.

Geroosterde prei uit de oven met burrata

Dit heb je nodig voor deze geroosterde prei uit de oven met burrata / 2 personen

  • 2 preien
  • 150 gr oesterzwammen
  • 1 bol burrata
  • rasp van een halve bio citroen
  • flinke hand fijngehakte verse peterselie
  • 2 el hazelnoten
  • Lekker om erbij te eten: gegrilde kippendij of gerookte makreel.

 

Zo maak je het

Verwarm de oven voor op 200 graden. Snijd de preien overlangs door en spoel het zand eruit. Snijd het donkergroene gedeelte eraf. Dit gebruiken we niet in dit recept maar de groene delen kun je bewaren voor bijvoorbeeld in een groentesoep. Yvette maakt hier in het originele recept prei olie van maar deze stap liet ik achterwege. 

Snijd de witte delen in 3 gelijke stukken en leg de stukken prei op een ovenplaat. Besprenkel met olijfolie en bestrooi met zout en peper. Dek af met aluminiumfolie en bak de prei 30 minuten. Verwijder daarna de folie en bak de prei nog 15 minuten, tot ze vanbuiten mooi goudbruin zijn.

Scheur de oesterzwammen met de hand tot kleinere stukken. Verhit een scheut olie in een koekenpan en bak de oesterzwammen in 10 minuten goudbruin. Breng op smaak met peper en zout.

Hak de hazelnoten.

Tip: in plaats van verse peterselie over het gerecht te strooien bakte ik deze eerst krokant. Dit doe je heel eenvoudig in een scheut hete zonnebloem- of olijfolie in een koekenpan. Bak de peterselie anderhalve minuut in de hete olie en laat daarna uitlekken op een stuk keukenpapier. Easy peasy!

Snijd de bol burrata doormidden en verdeel over twee borden. Trek de burrata met een vork uit elkaar om hem over de borden te verspreiden. Rasp de schil van een halve citroen over de burrata. Verdeel de gegrilde prei stukken erover en sluit af met gebakken oesterzwam, gehakte hazelnoten, (krokante) peterselie en eventueel nog een drizzle goede olijfolie.

Geniet!

Print Friendly, PDF & Email
5 Comments
  1. Dit ziet er echt heerlijk uit!
    Ik denk wel dat mijn vriend dit te licht vindt ivm ontbreken van koolhydraten. Tip voor wat er lekker bij zou zijn (quinoa/rijst/pasta/noodles/anders)?

    XX keep up the good work:)

    1. Haha, mijn vriend heeft inderdaad ook vaak wat extra’s nodig in de vorm van koolhydraten. Wellicht een portie geroosterde (zoete) aardappel erbij?

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet getoond

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.