Frieten van bakbanaan

Frieten van bakbanaan, Gezonde frieten, Frieten uit de oven, Gezonde foodblogs, Beaufood recepten, Glutenvrije foodblogs, Gezond avondeten, Koolhydraatarm avondeten, Bakbanaan recepten

Ik vind het ontzettend leuk dat er tegenwoordig steeds meer tropische ingrediënten in de supermarkt te vinden zijn. Bijzondere fruitsoorten als dragon fruit bijvoorbeeld. En mocht je denken ‘hee dat is een gekke dikke groene banaan’ dan is dat dus een bakbanaan :D Bakbananen lijken op gewone bananen maar hebben één groot verschil en dat is de hoeveelheid zetmeel. Bananen lijken qua zetmeelgehalte meer op aardappels en daardoor (je voelt hem al aankomen) kun je daar dus héle lekkere frieten van maken. Ze hebben nog wel dat lekkere zoetje dat bananen hebben en daardoor matchen ze heerlijk met pittige kruiden en een frisse avocado-yoghurt dip. Je bakt ze gewoon in de oven dus ze zijn ook nog eens lekker gezond omdat je geen frituurvet gebruikt. Nog een pluspunt: ze hoeven maar een kwartiertje in de oven! Hoe langer je ze bakt hoe krokanter ze worden, maar na een aantal keer proberen vind ik ze het lekkerst wanneer je ze zo’n 15 minuten op 180 graden bakt. Dan zijn ze nog lekker chewy. Geniet ervan!

Eet er bijvoorbeeld deze lekkere vegetarische burger bij van wortel

 

Frieten van bakbanaan, Gezonde frieten, Frieten uit de oven, Gezonde foodblogs, Beaufood recepten, Glutenvrije foodblogs, Gezond avondeten, Koolhydraatarm avondeten, Bakbanaan recepten

Frieten van bakbanaan, Gezonde frieten, Frieten uit de oven, Gezonde foodblogs, Beaufood recepten, Glutenvrije foodblogs, Gezond avondeten, Koolhydraatarm avondeten, Bakbanaan recepten

Frieten van bakbanaan, Gezonde frieten, Frieten uit de oven, Gezonde foodblogs, Beaufood recepten, Glutenvrije foodblogs, Gezond avondeten, Koolhydraatarm avondeten, Bakbanaan recepten

Dit heb je nodig voor deze frieten van bakbanaan / 2 personen

  • 2 bakbananen
  • flinke tl gerookt paprikapoeder – gewoon paprikapoeder kan ook, maar gerookt is wel echt súper lekker
  • scheutje olijfolie

Voor de avocado-yoghurt dip

  • 1 avocado
  • 2 el yoghurt
  • 1 el rijstazijn
  • snuf chili vlokken

 

Zo maak je het

Verwarm de oven voor op 180 graden en bekleed een bakplaat met bakpapier.

Pel de bakbananen en snijd ze in mooie frieten. Neem een grote kom, doe daar de frieten in en schenk er een scheut olijfolie bij. Breng op smaak met een snuf zout, het gerookte paprikapoeder en hussel alles goed door elkaar.

Leg de frieten naast elkaar op de bakplaat en bak ze in 15 tot 20 minuten licht knapperig en bruin. Keer ze halverwege een keer om.

Maak ondertussen de avocado-yoghurt dip. Pureer de avocado. Breng op smaak met een scheutje rijstazijn plus een snuf peper en zout. Schep de avocado in een schaaltje en roer de yoghurt erdoor. Wat chili vlokken erop en je hebt een heerlijke én mooie dip.

 

Frieten van bakbanaan, Gezonde frieten, Frieten uit de oven, Gezonde foodblogs, Beaufood recepten, Glutenvrije foodblogs, Gezond avondeten, Koolhydraatarm avondeten, Bakbanaan recepten

Frieten van bakbanaan, Gezonde frieten, Frieten uit de oven, Gezonde foodblogs, Beaufood recepten, Glutenvrije foodblogs, Gezond avondeten, Koolhydraatarm avondeten, Bakbanaan recepten

Klik hier om dit recept uit te printen.
Bo

Bo / 28 / Wonend in het gezellige Utrecht / Liefde voor gezond eten, lekker koken en wijn / You don't have to cook fancy or complicated masterpieces, just good food from fresh ingredients.

4 Comments
  1. Heb je ook een vervanging voor rijstazijn? Lijkt me een heerlijk gerecht. Wil dit van de week met de kids maken, hmmm
    Groetjes Patricia

    1. Hoi Patricia, je kunt rijstazijn vervangen door elk ander azijn. Het gaat om het zuurtje. Neem bijvoorbeeld witte wijnazijn of appelazijn. Liefs, Bo

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet getoond

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.